Osobní vůz Aa, ABa, Ba a BDa „Ypsilonka“

Souprava rychlíkových vozů z vagonky Bautzen s podvozky Görlitz V.

vozidlo vůzosobní vůz
označení Aa, ABa, Ba, BDA
výrobce VEB Waggonbau Bautzen, NDR
výroba 1964–1984
max. rychlost 140 km/h
max. kapacita Aa 54 / ABa 64 / Ba 80 / BDa 40 míst

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

Praha

Neklimatizované vozy se skříní typu UIC-Y (odsud přezdívka "Ypsilony") s postranní chodbičkou v modifikacích první vozové třídy (Aa), první a druhé (ABa), druhé (Ba) a druhé třídy se služebním a zavazadlovým oddílem (BDa). První vozy běžné stavby se zalamovacími nástupními dveřmi s blokováním za jízdy vlaku a centrálním zavíráním, které bylo později u některých vozů určených pouze pro vnitrostátní provoz odebráno. Topení vozů je odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu. První vozy měly původní provozní rychlost dokonce 160 km/h, která se s ohledem na požadavek zabrzdění vozu na zábrzdnou vzdálenost 1000 m počátkem 70. let musela snížit na 140 km/h, neboť brzda s litinovými zdržemi vyšší rychlosti nevyhovovala. Naopak vozy dodávané přibližně v letech 1969–1971 měly rychlost sníženou pouze na 120 km/h z důvodů problémů s dobíjením baterie dynamem, u něhož musel být změněn převod. Později byla u všech vozů sjednocena provozní rychlost na 140 km/h.

Fotogalerie

A AB B BDs YpsilonkaA AB B BDs YpsilonkaA AB B BDs Ypsilonka

Další vozy z kategorie

Osobní vůz Aa „Papírák“

Zobrazit

Osobní vůz Bai (Bt)

Zobrazit

Osobní vůz Bai „Baika“, „Osmidveřák“

Zobrazit

Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“

Zobrazit

Osobní vůz Ce (Be) „Rybák“, Ci „Baťák“

Zobrazit

Osobní vůz Ci, Ce „Dřevák“

Zobrazit

Patrová jednotka Bpjo „Patra“

Zobrazit