Osobní vůz Ce (Be) „Rybák“, Ci „Baťák“
Vozy s jednonápravovými podvozky systému Ing. Rybáka tehdejší třetí vozové třídy se třemi uzavřenými oddíly a jedním velkoprostorovým oddílem.
vozidlo | osobní vůz |
---|---|
označení | Ce (Be), Ci |
výrobce | Ringhofferovy závody, Vagonka Studénka, Tatra Kopřivnice, Královopolská strojírna Brno |
výroba | 1938–1949 |
max. rychlost | 90 / 100 km/h |
délka vozu | 15 650 / 15 730 mm |
max. kapacita | 69 / 72 míst |
Provozní vozidla u ČD
Praha
Brno
Česká Třebová
Valašské Meziříčí
Vozy s jednonápravovými podvozky systému Ing. Rybáka tehdejší třetí vozové třídy se třemi uzavřenými oddíly a jedním velkoprostorovým oddílem s celkem 69 místy k sezení na dřevěných sedadlech. V roce 1944 bylo pro Otrokovicko-Zlínsko-Vizovickou dráhu (OZVD) vyrobeno deset vozů (z toho devět vozů třetí třídy Ci a jeden druhé třídy Bi) s jedním velkým oddílem a sedadly po obou stranách uličky se 72 místy k sezení (objednala firma Baťa – odtud jejich přezdívka „Baťák“). Vozy třetí třídy obdržely čísla 201 až 209. Po zestátnění dráhy přešly k ČSD a byly označeny Ci 4-4691 až 4699. Vůz druhé třídy obdržel číslo 210, později u ČSD Bi 2-2985. Všech těchto deset vozů neslo u OZVD modrý nátěr.
V roce 1956 došlo u ČSD ke změně vozových tříd – třetí se změnila na druhou a druhá na první (původní první třída byla zrušena již v roce 1953). Vozy třetí třídy Ce / Ci tak byly přeznačeny na vozy druhé třídy Be / Bi. V soupravách nostalgických vlaků se můžete setkat jak s vozy v provedení před rokem 1956 označených Ce, tak i označených Be, tedy v provedení po přeznačení.
U vozů vyráběných v letech 1947-1949 došlo k drobným konstrukčním změnám (jiný typ dvojkolí, ložisek a způsob vedení táhlového ústrojí, trubkové nárazníky namísto tyčových, apod.), což umožnilo zvýšení konstrukční rychlosti z 90 na 100 km/h. Jiný typ nárazníků byl zároveň příčinou prodloužení délky vozu přes nárazníky z 15 650 mm na 15 730 mm. Celkem bylo vyrobeno 809 kusů vozů řady Ce typu „Rybák“.